Przedświąteczny czas to moc wrażeń dla naszych serc, umysłów i … zmysłów

Kolory, zapachy, smaki, dźwięki, faktury… mózg za pomocą wszystkich zmysłów: wzrok, słuch, węch, smak, dotyk – postrzega świat. Jednak każdy człowiek jest inny, ma inną tzw wrażliwość zmysłową i te same bodźce mogą być odbierane kompletnie inaczej przez ludzi. Są osoby, które uwielbiają intensywne kolory, głośne dźwięki, intensywne smaki, zapachy. A dla innych, wręcz odwrotnie, wszystko jest za głośno, za mocne kolory, za ostre smaki i zbyt intensywne zapachy. Czy to znaczy, że mamy zaburzenia przetwarzania zmysłowego?!!!! W większości przypadków nie. Pięknie jest się różnić. Jednak, gdy odbieranie otaczającego świata zmysłami utrudnia codzienne funkcjonowanie, powoduje tzw. Przebodźcowanie, warto skonsultować się ze specjalistą.

Są jednak inne dysfunkcje w obrębie zmysłów, niepełnosprawności, które wpływają na ich funkcjonowanie, powodują nieprawidłowości.

W obrębi wzroku może występować słabowidzenie lub niedowidzenie, to dwie różne dysfunkcje

Według Barbary Pakuły:

Słabowidzenie to stan stały, gdzie dziecko/dorosły ma obniżoną ostrość widzenia poniżej 0.3 (30% normy) obuocznie, tzn jedno i drugie oko stale widzi źle.

Niedowidzenie to stan stały/przejściowy, poddaje się terapii, gdzie ostrość jednego z oczu jest obniżona, a drugie widzi normatywnie.

Słabowidzenie – choroba, uraz, wrodzone zaburzenie widzenia, oczopląs i wiele innych,

Niedowidzenie – niechorobowe obniżenie ostrości widzenia jednego z oczu, które po poddaniu opturacji i terapii widzenia wycofuje się.

Słabowidzenie – walczymy o wzrok, walczymy, żeby choroba jak najwolniej zabrała to, co jeszcze jest. Walczymy o nauczenie dziecka korzystania z tego, co widzi. Walczymy o życie, rozwój, naukę.

Niedowidzenie – walczymy, żeby oko osiągnęło maksymalną ostrość widzenia + stymulacja widzenia obuocznego…”

(źródło: barbarapakula.pl);

A gdzie sprawdzić oczy:

okulista to lekarz, który bada gałkę oczną pod kontem medycznym, jeśli występuje wada wzroku dobiera okulary, jeśli występują nieprawidłowości w budowie oka, dobiera metody leczenia.

Okulista diagnozuje choroby oczu, wykonuje zabiegi chirurgiczne na gałce ocznej.

optometrysta zajmuje się ochroną, usprawnianiem, zachowaniem i rozwojem procesu widzenia. To optometrysta przeprowadza badanie wzroku, dobiera odpowiednią korekcję optyczną: okulary, soczewki i inne artykuły dla słabowidzących.

Diagnozuje:

krótkowzroczność, nadwzroczność, astygmatyzm, prezbiopję, zaburzenia widzenia obuoczngo np. zez, zaburzenia akomodacji.

Optometrysta diagnozuje wzrok, pole widzenia, widzenie przestrzenne, pracę mięśni oczu, widzenie obuoczne.

ortoptysta to specjalista w zakresie widzenia obuocznego, inaczej rehabilitant oczu, zajmuje się badaniem i leczeniem specjalistycznym zeza, niedowidzenia, zaburzeń wzroku, przetwarzania wzrokowego, rehabilitacją po operacjach i urazach w obrębie oczodołu.

Bardzo często w badaniu okulistycznym nie stwierdza się wady wzroku, a widzenie jest nieostre. Wtedy należy skonsultować się z ortoptystą lub optometrystą, zwłaszcza w przypadku badania dzieci. Dzieci nie zawsze potrafią powiedzieć, że nie widzą, nie wiedzą, że nie widzą, bo od początku przetwarzanie wzrokowe jest nieprawidłowe. Dlatego tak ważne jest obserwowanie dziecka zwłaszcza w pracach przy stoliku, odrabianiu lekcji, przepisywaniu z podręcznika czy tablicy.

Bardzo ważna jest profilaktyka od najmłodszych lat. Oko, podobnie jak całe ludzkie ciało, lubi ruch i różnorodność, zmienność otoczenia, czyli patrzenie daleko na horyzont, wyodrębnianie figur z tła, wyszukiwanie szczegółów daleko na horyzoncie, patrzenie raz daleko raz blisko, przenoszenie wzroku, zmieniające się światło, oczywiście niezbyt intensywnie, i przede wszystkim naturalne światło dzienne. W przypadku dzieci zabawy i gry na świeżym powietrzu, spacery, bieganie, gra w piłkę, tenisa, wszelkie zabawy ruchowe.

Poniżej link do przykładowych codziennnych ćwiczeń mięśni oczu dla dzieci i dorosłych, zachęcam do wspólnej zabawy:

W przypadku dzieci warto wykonać badanie okulistyczne i ortoptyczne przed rozpoczęciem nauki szkole. Nie wystarczy wizyta u okulisty. Przy pierwszym badaniu często podawana jest atropina do oczu w celu rozszerzenia źrenicy, żeby sprawdzić dno oka.

WAŻNE:

Jeśli dziecko ma przepisane okulary, proszę pamiętać, że nauka noszenia okularów również wymaga czasu i ćwiczeń. Oko i mózg musizą przyzwyczaić się do nowych wrażeń wzrokowych, które początkowo mogą być bardzo niekomfortowe, wbrew pozorom trudne, zwłaszcza dla dziecka.

Dlatego ważne jest wspieranie i monitorowanie od samego początku. Nie wystarczy tylko założyć okulary. Ważne też, aby nauczyć dziecko dbania o czystość szkieł, przecierania chusteczkami czy ściereczką kilka razy dziennie.

Istotne przy doborze oprawek jest to, aby nie zsuwały się z nosa oraz, aby oko, patrzyło przez sam środek szkła. Nie należy pozwolić, aby dziecko patrzyło znad okularów. Powoduje to wiele konsekwencji w pracy oka i przetwarzaniu wzrokowym, więcej szkody niż pożytku z nieprawidłowo noszonych okularów.

Ważne jest, aby kontrolować wzrok dziecka co pół roku, jeśli nie ma innych zaleceń od specjalisty. Szkła dzieci mogą ulec zarysowaniu. Takie szkła należy od razu wymienić, aby utrzymać funkcję i zadania dobranych korekcji.

Oto linki do stron z ciekawostkami na temat oka ludzkiego

https://www.gemini.cz/pl/blog/15-ciekawostek-dotyczacych-ludzkiego-oka-o-ktorych-najprawdopodobniej-nie-slyszales/

https://swisslaser.pl/blog/niesamowite-fakty-dotyczace-oczu/