W drugiej połowie stycznia klasa IIIb zgłębiała tajniki prądu elektrycznego. Działania te podjęliśmy w ramach udziału w ogólnopolskim projekcie „Planeta Energii”, przenosząc się na kilka dni do krainy prądu elektrycznego. Naszym główny celem było uświadomienie dzieci, jak ważną rolę w naszym życiu pełni prąd i jak go się wytwarza, jak w sposób bezpieczny i rozsądny z niego korzystać. W ramach tych działań uczniowie poznali historię odkryć ludzkości, poczynając od ogniska a na lampach halogenowych kończąc. Obejrzeli film z kanału Discovery: „Jak to jest zrobione. Żarówka”. Korzystając z zestawu Sekrety elektroniki, dzieci miały możliwość bezpiecznego budowanie przeróżnych obwodów elektrycznych, za pomocą zaciskanych złączek. Ich efektem końcowym było świecenie żarówki, dźwięk dzwonka, ruch śmigła i dużo radości na twarzach trzecioklasistów. Ważnym zadaniem naszego programu było zapoznanie dzieci z zasadami bezpiecznego korzystania z prądu i urządzeń elektrycznych codziennego użytku. Nasi uczniowie potrafią wymienić urządzenia, których nie powinni używać, kiedy są w domu sami i wiedzą jakie zagrożenia mogą z niego wynikać. Jednak co ważniejsze wiedzą jak należy udzielić pomocy osobie porażonej prądem i na jaki numer alarmowy zadzwonić. Mieli również okazję przećwiczyć nabyte umiejętności prowadząc akcję reanimacyjna na fantomie.
Wspólnie zastanawialiśmy się jak by wyglądało nasze życie bez prądu i w jaki sposób należy ograniczać zużycie energii elektrycznej. Omówiliśmy niebezpieczeństwa związane z przebywaniem w pobliżu zerwanej linii energetycznej, transformatora, uszkodzonych gniazdek elektrycznych i przewodów. Dyskutowaliśmy dlaczego nie można puszczać latawców przy liniach wysokiego napięcia, wchodzić na słup ani łowić ryb w pobliżu linii energetycznej. Dzieci znają numer do pogotowia energetycznego – 991.
Trzecioklasiści wiedzą również jak w bezpieczny sposób można bawić się wykorzystując prąd. Fantastyczną zabawą okazało się zrobienie teatrzyku cieni z latarkami. Kolejnym działaniem, które sprawiło uczniom dużo radości stało się przygotowanie wirujących lampek. Do słoików dzieci wlewały wodę i dosypywały do niej kolorowy brokat. Potem mocno go zakręcały i za pomocą taśmy izolacyjnej, wieloma warstwami doczepiały do dna słoika latarkę. Efekt włączonych lampek w ciemnym pomieszczeniu był piorunujący, a radość dzieci z wykonanej pracy – ogromna! Okazało się, że prąd można wykorzystać zarówno w bezpiecznej zabawie jak i wielu pożytecznych działaniach.
Agnieszka Horabik
Więcej zdjęć i opisów działań dzieci na blogu:http://dzieciiprad.blogspot.com/