15 maja 2018 r. odbyła się „Akademia Bezpieczeństwa Fundacji PZU”. Brały w niej udział wszystkie klasy Szkoły Podstawowej.
Organizatorzy przygotowali 4 strefy:
– strefa bezpiecznego ruchu i rozrywki,
– strefa teatru,
– strefa pierwszej pomocy,
– strefa bezpiecznego dorastania.
Strefa bezpiecznego ruchu i rozrywki to miejsce, w którym uczniowie mogli sprawdzić swoje umiejętności w zakresie poruszania się na rowerach i segwayach, poznać podstawowe zasady ruchu drogowego, zapoznać się z niebezpieczeństwami jakie kryje za sobą brawura na drodze.
Miasteczko ruchu rowerowego – kompleks obiektów przeznaczonych do nauki przepisów ruchu drogowego i praktycznego szkolenia w zakresie ruchu pieszych oraz nauki jazdy. W skład miasteczka wchodziły: mini znaki drogowe, sygnalizacja świetlna, maty gumowe umożliwiające tworzenie ścieżek i skrzyżowań. Trenowano bezpieczne poruszanie się rowerem po skrzyżowaniach i miejscach potencjalnie niebezpiecznych.
Rowerowy tor przeszkód – zestaw składający się z elementów służących do nauki i doskonalenia techniki jazdy na rowerze. Przeszkody zostały przygotowane specjalnie dla dzieci, żeby zminimalizować ryzyko uszkodzenia. W skład toru wchodziły: równoważnia, tarka, ósemka, przedmiot do przewożenia, korytarz z desek.
Symulator zderzeń – urządzenie mające uzmysłowić uczestnikom wydarzenia, co dzieje się z pasażerem w trakcie wypadku; takie doświadczenie przemawia do wyobraźni bardziej niż pogadanki, czy prelekcje.
Symulator dachowania – urządzenie mające na celu realistyczne odwzorowanie sytuacji wypadkowej z dachowaniem samochodu, uczniowie zajmowali miejsca w symulatorze, zapinali pasy, a pojazd obracał się wokół własnej osi z bezpieczną prędkością.
Karetka – wizyta u ratowników medycznych i zwiedzanie wnętrza karetki.
Pokazy udzielania pierwszej pomocy – poprowadzone przez ratownika medycznego dotyczące radzenia sobie w sytuacjach zagrożenia, przeprowadzania resuscytacji krążeniowo-oddechowej oraz innych form udzielania pierwszej pomocy.
Zajęcia plastyczne – podczas których przy pomocy długopisów 3D, ale także innych technik takich jak między innymi malowanie farbami uczestnicy przygotowali prace związane z bezpieczeństwem.
Strefa zajęć interaktywnych – uczniowie zapoznali się z materiałami edukacyjnymi dotyczącymi zasad udzielania pierwszej pomocy, filmami instruktażowymi, w których prezentowane były pożądane zachowania w przypadku: ataku padaczki, zakrztuszenia, rany z ciałem obcym i w wielu innych sytuacjach, w których wymagane są rozważne działania.
Zajęcia z policjantem, czyli 100 pytań do… – to rozmowa z uczniami szkoły związana z tematyką szeroko rozumianego bezpieczeństwa.
Alkogogle i narkogogle – czyli symulatory upośledzenia zmysłów występujących po spożyciu alkoholu czy narkotyków, uświadamiające zagrożenie spowodowane używkami;
symulatory te obniżają koncentrację, spowalniają czas reakcji, powodują brak możliwości oceny odległości, zniekształcają obraz, zmniejszają możliwość oceny sytuacji, imitują podwójne widzenie i brak koordynacji mięśniowej.
Kino „Cyberprzemoc” – podczas zajęć z cyberprzemocy uczestnicy zapoznali się z krótkimi filmikami przedstawiającymi różne scenki opowiadające o wykorzystaniu mediów społecznościowych i Internetu. Widzowie kina wraz z prowadzącym wspólnie wypracowywali alternatywne sposoby postępowania do tych, które zostały przedstawione w filmikach.
Każdy uczestnik akademii otrzymał dyplom oraz drobne upominki. Dzień okazał się wspaniałym doświadczeniem dla uczniów, którzy brali aktywny udział we wszystkich przygotowanych atrakcjach. Połączenie nauki z dobrą zabawą zapewniło uśmiech na twarzy każdego dziecka.
Serdecznie dziękujemy Fundacji PZU oraz wszystkim zaangażowanym w organizację projektu.