Już ponad rok w naszej Szkole funkcjonuje „cichy dzwonek”sygnalizujący rozpoczęcie i zakończenie lekcji.
W dzisiejszych czasach praktycznie każde urządzenie wydaje dźwięki, piszczy, gra, otaczają nas media z coraz intensywniejszymi dźwiękami, wyższymi częstotliwościami. Zakupy w markecie również nie są łatwe, gdy z głośników ciągle słychać reklamy, głośną muzykę, informacje o promocjach, aplikacjach… głowa pęka. Jesteśmy przebodźcowani.
Korytarze szkolne podczas przerw to poziom decybeli porównywalny z wiertarką udarową. Hałas jest szkodliwy, niekorzystnie wpływa na przyswajanie wiedzy, młodzież i dzieci są przestymulowane (dorośli również), trudniej się koncentrować. I wbrew pozorom, coraz więcej dzieci, ale i dorosłych, cierpi na tzw. nadwrażliwość słuchową. Często po powrocie do domu z kina, festynu czy nawet zakupów w markecie jesteśmy rozdrażnieni, zmęczeni, boli nas głowa. To mogą być objawy nadwrażliwości słuchowej oraz przestymulowania dźwiękami z otoczenia. Dlatego niektóre sklepy wprowadzają tzw. ciche godziny bez reklam z głośników.
Ciche dzwonki mają za zadanie wyrobić w dzieciach nawyk wyciszenia się i spokojnej komunikacji. Po kilku dniach nowego roku szkolnego można już zaobserwować niewielkie zmiany. Jeszcze na razie bardzo subtelne, ale już widoczne. Zaczęliśmy w tym roku od delikatnej muzyki ze śpiewem ptaków w tle.
W tym roku szkolnym jeszcze wiele wydarzeń z cyklu „cichy dzwonek”.
Na początek, z racji nowej pory roku, zmieniamy sygnał na refren ciekawej piosenki jesiennej pt: „Autumn leaves”.
Zachęcam do wspólnego nucenia, mruczenia, śpiewania i zapoznania się z historią tej piosenki, która powstała w latach 50 ubiegłego wieku.
A tu link do informacji, tekstu i wielu wykonań i interpretacji. I uwaga, mamy polskie wykonanie Michała Bajora.
Historia piosenki:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Autumn_Leaves
wykonanie polskie Michał Bajor:
Sinatra:
Nat King Cole:
Eric Clapton:
jest ich dużo więcej…
Historia piosenki jest bardzo ciekawa, tak jak i wiele interpretacji…
Tu link do strony tekstem: